Saturday, September 17, 2011

I beseech thee

Assalamualaikum,

"Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut." - Surah Thaha ayat 44."

Bukanlah nak cakap aku baik sangat siap letak potongan-potongan ayat Al-quran. Tapi sekadar sebagai ingatan dan renungan kita bersama, perlu ke menegur dan buka aib orang? Perlu ke menegur dengan kasar? Ade ke dalam agama ajar kita macam tu? Perlu ke kita gabungkan niat baik kita menegur orang dengan kemungkaran amarah syaitan?

"Sahabat bertanya: Apakah tidak kita perangi (saja) dengan pedang? Baginda menjawab: Jangan, selama mana mereka masih menegakkan solat ditengah-tengah kalian"

Apa kebaikan yang kita dapat dengan aibkan orang? Bukan ke akhirnya menyusahkan diri sendiri? Kalau kita terulang kesilapan orang tersebut? Atau kita buat kesilapan teruk drpd orang tersebut? Atau aib yg kita sebarkan itu palsu? Apatahlagi kalau orang tu berubah menjadi sangat alim dan malah dia yg akan mengajar kita tentang agama.

“Serulah kepada agama Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara sebaik-baiknya, sesungguhnya Tuhammu dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang sesat dari jalannya dan dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”(Al-Nahl : 127).

Adab-adab nasihat
  1. Meluruskan niat ikhlas menasihati semata-mata kerana Allah.
  2. Diusahakan supaya menasihati dengan tidak diketahui orang lain.
  3. Menggunakan bahasa yang halus dan menegur hanya untuk perkara-perkara yang salah.
  4. Memikirkan cara yang terbaik untuk menasihati. Seboleh-bolehnya mengenali dulu orang yang bakal kita nasihati itu.
  5. Memberi waktu dan kesempatan kepada orang yang dinasihati untuk mengubah sifat buruk/kesalahan yang dilakukannya.
“Barangsiapa yang menasihati seseorang dan hanya ada mereka berdua, maka itulah nasihat yang sebenarnya. Barangsiapa yang menasihati saudaranya di depan banyak orang, maka yang demikian itu mencela dan mencelakan orang yang dinasihati.”
Ciri-ciri nasihat yg baik
  1. Nasihat tersebut harus disampaikan dengan lemah lembut dan kata-kata yang sopan.
  2. Nasihat itu harus disampaikan kepada mereka secara sembunyi-sembunyi dan tidak di depan umum.

Wassalam :)

No comments: