Wednesday, March 20, 2013

In Allah We Trust

Bismillah.

Nak redha mungkin boleh. Nak bersyukur dengan segala ketentuan? Itu perlukan hati yang kental kuat dan hebat.

"Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah" - HR Bukhari

Okay, tak ada siapa yang marah kat sini. Tapi motif keluarkan hadis tu adalah sebab nak tunjukkan orang yang memiliki hati yg hebat tu lebih kuat daripada orang yang "hebat" fizikalnya.

Sebenarnya macam tak masuk topik lagi. Okayyyy, dah nak result ni semua  nak 11A, 10A, 9A, straight A lah yg penting.

Sejujurnya, aku tak berani.

Aku rasa, apa Allah bagi tulah yg patut aku dapat. Aku rasa macam tak kesah (bukan tak kesah masa depan aku teruk). Tapi sebab ni bukan masa aku nak berusaha. Result dah nak keluar mannnn! Tinggal kuatkan hati dan bersyukur je sekarang ni.

Lepastu, apa pun jadi, mana pun aku kena masuk(sambung belajar), itu baru berusaha.

Jangan tanya aku habis usaha doa taknak? Bukan macam tu. Bertenang. Kita fikir balik, doa pun kena kena tempat. Sekarang nak doa apa? Takkan sekarang nak doaa "Ya Allah, bagi aku 10A+, Aamiin" Sedangkan result tu memang dah ada. Kan? Sekarang kita doa untuk kuatkan hati dengan apa ketentuan dan harap itulah yg terbaik untuk kita, insyaa Allah.

Tawakal dan doa. Sekalipun pahit untuk kita, mungkin itu yang terbaik. Insyaa Allah.
Saya taknak doakan semua dapat straight As. Saya nak doakan semua dapat yang TERBAIK. Sungguh. Straight As itu tidak semestinya yang terbaik. Allah tahu apa yg terbaik.

Wallahualam.

p.s : semalam masukkan post ni dekat draft kejap, sbb takut bila post dalam keadaan emotional, kata-kata semua tak jaga.

No comments: