Tuesday, January 15, 2013

Beza?

Bismillah.


Google image saya curi gambar!

Pernah tak terfikir, kenapa pelik bila pelajar sekolah agama tidak kelihatan pelik bertudung labuh apabila keluar, pelajar sekolah biasa? Pelik. Pelajar sekolah agama tidak kelihatan pelik apabila bersongkok/berkopiah, nak main bola pun pakai kopiah! Pelajar sekolah biasa? Peliknya.

Alahai peliknya apabila pelajar aliran biasa bertutur bahasa syurga. Tetapi kalau pelajar yg sudah tentu asal daripada aliran agama? Biasalahhhhh, budak agama.

Eh?

Budak tak duduk sekolah agama, tak ambik aliran agama tu amacam? Takde agama kah? Mengapa peluang untuk jadi mukmin dan mukminah hanya dibuka kepada pelajar agama? Why?

Sebagai seorang muslimah yang bukan daripada sekolah agama, saya rasa terpanggil nak bersuara. Apa bezanya kita? Agama kita sama. Islam. Kita muslim serta muslimat.

Apa yang bezakan kita? Ilmu? Mungkin, sedikit. Tetapi yang sebenar-benarnya membezakan kita hanyalah Amal.

Sekolah saya tak ada subjek Bahasa Arab. Saya belajar Pendidikan Islam je. Basic. Tudung labuh pun tak sampai 10 helai. Tudung bidang 60 pun ada orang bagi hadiah. Ilmu saya cetek. Cetek sangat.

Tapi sekurang-kurangnya bagilah saya beramal dengan ilmu yg saya ada.

Okay?

Wallahualam.

No comments: